Szukaj na tym blogu

sobota, 22 czerwca 2013

Sensualizmu umiejętność

Który zmysł?

W czasach oświecenia rozwinął się pogląd, głoszący, że źródłem wiedzy są wrażenia zmysłowe, będące odbiciem rzeczywistości. John Locke- jeden z przedstawicieli tego nurtu, uważał, że: Nie ma niczego w umyśle, co nie istniałoby w zmysłach.
Sensualizm, bo tak nazywa się ta teoria filozoficzna, do dziś ma wielu zwolenników. Oczywiście większość zgodnie twierdzi, że wiedza pozyskana droga zmysłową powinna być poddana rozumowej ocenie. 
Uważam, że w dzisiejszych czasach dla ludzi najważniejszy jest wzrok i słuch. Natomiast pozostałe zdolności są często niedoceniane. Jednak po dłużyszym zastanowieniu się nad znaczeniem poszczególnych zmysłów, dochodzę do wniosku, iż najistotniejszym okazuje się dotyk. 
Uznałam dotyk za zmysł fundamentalny, ponieważ liczne przypadki wskazują na to, że ludzie niewidomi czy niesłyszący mogą normalnie funkcjonować, posługując się tylko dotykiem. Poza tym mam wrażenie, że dotyk jest zmysłem, nad którym mamy największą kontrolę. Czy można bez niego egzystować? Ciężko jest mi to sobie wyobrazić. 


Nauczyłaś mnie patrzeć

1.
Znałem tylko pozór rzeczy 
skórę przedmiotów 

Kalejdoskop i moi przyjaciele malarze 
nauczyli mnie układać świat 
z płaskich kolorów 

Kruchy świat 
tynk realności 
pod nią podskórne pęcherze powietrza 
tony próżni 

Każdy dom 
w którym nie mieszkałem 
był hotelem nicości 

Nie myślałem 
że w piersi człowieka 
mieszka serce 

Nie mogłem wyobrazić sobie 
wnętrza róży 
wnętrza obłoku 

2. 
Ty jesteś wzrokiem 
wzrokiem głębi 
prowadzisz lekko 
w trzeci wymiar 
jak jasny płomień 
który drąży 

Teraz już znam 
o jakże dobrze 
otchłań drobiazgów 
tworów ludzkich 

Przez nocne niebo 
mogę przejść 
pytając gwiazdy jak dziewczęta 
o ich imiona 

Zaprzyjaźniony z całym światem 
znam teraz ból 
i radość głębi 
znam tajemnicze słowo 
wnętrze 

Wnętrze obłoku 
Wnętrze róży 
Twoje 

3. 
Patrzę w górę - nikt nie spogląda 

Pali czoło 

Dotykam obcych klamek 
proszę: 
dziesięć paluszków 
jak dziesięć grosików 

Nocami 
widzę przez sen owoce 
różowe jak Twoje pięty 
bezbronne jabłka nad ranem



(Zbigniew Herbert Nauczyłaś mnie patrzeć)

Brak komentarzy: